Wpływ żywności na samopoczucie a wiek

wpis w: Homo sapiens, Wszystkie | 0

Na nastrój młodych dorosłych i osób dojrzałych wiekowo nawyki żywieniowe wpływają w sposób odmienny. U pierwszych dobremu samopoczuciu psychicznemu sprzyja żywność zawierająca substancje potrzebne do syntezy neuroprzekaźników, podczas gdy u drugich ważne jest spożywanie pokarmów bogatych w przeciwutleniacze.

Związek pomiędzy tym, co jemy, a zdrowiem psychicznym od dawna jest w centrum zainteresowania psychologii i neurobiologii – wykazano na przykład pozytywny wpływ pokarmów bogatych w przeciwutleniacze i tłuszcze omega-3 na pamięć i uczenie się. Wiele ostatnich badań z ww. dziedzin poświęcono również wpływowi flory bakteryjnej jelit na nastrój i zachowanie.

Niemniej, nowe badanie – przeprowadzone przez zespół naukowców z Uniwersytetu w Binghamton w Stanach Zjednoczonych i opublikowane w Nutritional Neuroscience – wykazało, że wpływ pożywienia nie jest taki sam na wszystkich ludzi, ale różni się w zależności od wieku, albowiem nawyki żywieniowe oddziałują w inny sposób na stan ducha i umysłu młodych, a w inny na dojrzałych dorosłych.

Badaniem objęto 563 osób w wieku powyżej 18 lat, które odpowiedziały na szczegółowy kwestionariusz w celu określenia zarówno ich nawyków żywieniowych, jak i samopoczucia. I tak okazało się, że u młodych dorosłych w wieku od 18 do 29 lat na nastrój wpływa spożywanie pokarmów o wysokim stężeniu prekursorów neuroprzekaźników, które umożliwiają zwiększenie syntezy neurotransmiterów w mózgu, w szczególności serotoniny i dopaminy, które przyczyniają się do zachowania pozytywnego usposobienia, a dokładniej wykazano zależność między dobrym nastrojem i spożywaniem mięsa, zarówno czerwonego, jak i białego, co najmniej trzy razy w tygodniu oraz regularną aktywnością fizyczną (która stymuluje syntezę w neuronach neuroprzekaźników, począwszy od prekursorów).

U osób starszych, w wieku powyżej 30 lat, okazało się natomiast, że samopoczucie uzależnione jest w większym stopniu od konsumpcji żywności bogatej w przeciwutleniacze, takiej jak owoce, oraz od powstrzymywania się od pokarmów i zachowań stymulujących aktywację współczulnego układu nerwowego, co sprzyja wystąpieniu reakcji charakterystycznej dla sytuacji stresowych. W szczególności okazało się, że wysokie spożycie kawy i żywności o wysokim indeksie glikemicznym, a także regularne opuszczanie śniadania, wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia dyskomfortu psychicznego.

„Z upływem lat”, zauważyła Lina Begdache, pierwsza z wymienionych autorów artykułu, „zwiększa się powstawanie wolnych rodników, a tym samym potrzeba większej ilości antyoksydantów. Wolne rodniki powodują zaburzenia pracy mózgu, które zwiększają ryzyko wystąpienia stresu psychicznego. Ponadto, zmniejsza się nasza zdolność do zwalczania stresu, więc jeśli spożywamy pokarmy, które wyzwalają reakcję stresową, z większym prawdopodobieństwem będziemy odczuwać dyskomfort psychiczny”.

Źródło: Nutritional Neuroscience
Grafika: naturalfoodtherapy.co.uk